گیج های فشار سنج

زمان مطالعه: 4 دقیقه گیج فشار یک ابزار است که برای اندازه‌گیری و نظارت بر فشار سیال در صنایع و کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. این ابزارها شامل یک سنسور فشار (المنت اندازه‌گیری فشار) و یک مکانیزم نمایشگر هستند. سنسور فشار تغییرات فشار سیال را به حرکت مکانیکی یا الکتریکی تبدیل می‌کند و مکانیزم نمایشگر این حرکت را به شکل قابل ...

Types of pressure gauges 2
4 دقیقه
0 دیدگاه
مدیر سایت
زمان مطالعه: 4 دقیقه

گیج فشار یک ابزار است که برای اندازه‌گیری و نظارت بر فشار سیال در صنایع و کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. این ابزارها شامل یک سنسور فشار (المنت اندازه‌گیری فشار) و یک مکانیزم نمایشگر هستند. سنسور فشار تغییرات فشار سیال را به حرکت مکانیکی یا الکتریکی تبدیل می‌کند و مکانیزم نمایشگر این حرکت را به شکل قابل خواندن برای کاربر نمایش می‌دهد.

گیج فشارها در صنایع نفت و گاز، صنایع شیمیایی، صنعت خودرو، صنایع معدنی، صنایع غذایی، صنایع داروسازی و بسیاری دیگر از صنایع استفاده می‌شوند. آنها در خطوط لوله، مخازن ذخیره، تجهیزات هیدرولیک و پنوماتیک، کمپرسورها، کتل‌ها، ماشین‌آلات صنعتی و سیستم‌های دیگر استفاده می‌شوند. استفاده از این ابزارها به کاربران امکان می‌دهد تا فشار سیال را برای حفظ شرایط عملکرد بهینه، ایمنی و کنترل فرایند نظارت کنند.

گیج فشارها اطلاعات مهمی درباره شرایط فرایند ارائه می‌دهند و ایمنی، کارایی و قابلیت اعتماد تجهیزات و سیستم‌ها را تضمین می‌کنند. با استفاده از این ابزارها، کاربران می‌توانند شرایط فشار را در محیط‌های مختلف کنترل کرده و به حفظ عملکرد بهینه و ایمنی و کنترل فرایندها کمک کنند.

تجهیز صنعت وارد کننده و توزیع کننده انواع گیج فشار تمام استیل ، استیل برنج ، آلومنیم برنج ، ……. با کانکشن افقی و عمودی انواع گیج خلاء ، وکیوم ، میلی بار در صفحات 4 ، 6 ، 10 ، 16 با قیمت های رقابتی می باشد.

فشار چیست؟

فشار به مقدار نیرویی که بر واحد سطحی اعمال می‌شود، اشاره دارد. با تقسیم نیرو بر سطح فشار محاسبه می‌شود و به صورت P = F/A تعریف می‌شود. در این معادله، F نیرویی است که بر روی سطح اعمال می‌شود و A سطحی است که این نیرو بر روی آن اعمال می‌شود. فشار یک مقدار اسکالر است و واحد آن در سیستم بین‌المللی SI پاسکال (Pas) است که برابر با یک نیوتن بر متر مربع (N/m^2) است.

همچنین، واحدهای دیگری نیز برای اندازه‌گیری فشار وجود دارند. برخی از واحدهای رایج فشار عبارتند از:
1) پوند بر اینچ مربع (psi)
2) بار (Bar)
3) میلی‌متر آب (mmH2O)
4) میلی‌متر جیوه (mmHg)
5) اتمسفر (atm)

توجه داشته باشید که هر یک از این واحدها مقدار و مقیاس مختص به خود را دارند. به عنوان مثال، یک بار برابر است با 14.7 psi و 10 به توان 5 پاسکال.

همچنین، فشار به سه دسته‌بندی مختلف تقسیم می‌شود:

  • فشار گیج: مقدار فشاری است که نسبت به یک فشار مرجع (معمولاً فشار اتمسفر) اندازه‌گیری می‌شود. مقادیر فشار گیج معمولاً با واحدهایی مانند psig، barg و kPaG نمایش داده می‌شوند.
  • فشار مطلق: مقدار فشاری است که شامل مجموع فشار گیج و فشار اتمسفر است. این نوع فشار به شرایط جوی و محیطی مختلف وابسته است.
  • اختلاف فشار یا فشار تفاضلی: تفاوت فشار بین دو فرآیند متفاوت یا دو نقطه مختلف از یک فرآیند را نشان می‌دهد. این نوع فشار توسط سنسورهای اختلاف فشار اندازه‌گیری می‌شود و برای بررسی افت و کاهش فشار در سیستم‌ها و کنترل فرایندهایی مانند فیلتراسیون استفاده می‌شود.

    انواع گیج های فشار

    گیج‌های فشار، یا به عبارت دیگر مانومترها، در بازار مدل‌های متنوعی دارند که این تنوع مدل باعث تفاوت قیمتی محصولات شده است. هر مدل مانومتر معمولاً برای کاربردهای مشخصی به کار می‌رود و انتخاب فشارسنج باید با توجه به شرایط فرآیند و نیاز سیستم باشد.

    گیج‌های فشار را می‌توان بر اساس جهت نصب آنها به دو دسته عمودی و افقی تقسیم کرد. گیج‌های فشار عمودی به صورتی نصب می‌شوند که محور طولی گیج عمود بر صفحه نصب باشد. این نوع نصب معمولاً برای سیستم‌هایی استفاده می‌شود که فشار عمود بر صفحه نصب دارند.

    گیج‌های فشار افقی به صورتی نصب می‌شوند که محور طولی گیج موازی با صفحه نصب باشد. این نوع نصب معمولاً برای سیستم‌هایی استفاده می‌شود که فشار افقی بر صفحه نصب دارند. نوع نصب گیج‌های فشار بستگی به شرایط و نیازهای سیستم خاصی که از آن استفاده می‌شود دارد. به چند تا از پرکاربردترین مانومترهای فشارکه با آنها مواجه می شویم به صورت زیر است:

    گیج فشار عقربه ای:

    fesharsanj aghrbe

 

گیج فشار عقربه‌ای یک نوع از گیج فشار است که دارای صفحه دایال با عقربه است. این عقربه نشان‌دهنده فشار سیال در واحد‌های اندازه‌گیری مشخصی است. گیج فشار عقربه‌ای برای اندازه‌گیری فشار و سطح در صنایع مختلف، از جمله صنایع پتروشیمی و شیمیایی، استفاده می‌شود. این فشارسنج‌ها از سنسورهای بوردن تیوب، دیافراگم و کپسول برای اندازه‌گیری انواع رنج‌های فشار با دقت‌های مختلف استفاده می‌کنند.

 

 

 

 

 

گیج فشار روغنی :

این نوع گیج فشار روغنی، که به عنوان گزینه‌ای برای جلوگیری از آسیب به پرشر گیج و افزایش دقت اندازه‌گیری در فرآیندها و سیستم‌های صنعتی با لرزش و پالس بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت دیگری نیز شناخته می‌شود.

fesharsanj roghani

تفاوت گیج های فشار روغنی و خشک

گیج های فشار به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم بندی می شوند. گیج های فشار آنالوگ یا عقربه ای نیز خود به دو دسته گیج های خشک و روغنی دسته بندی می شوند:
علاوه بر کیفیت و کاربرد، تفاوت میان گیج های فشار خشک و روغنی در قیمت آنها می باشد. گیج های فشار روغنی از گیج های فشار خشک بیش تر است. هم چنین بدنه گیج های فشار روغنی معمولا با کیفیت تر و و مقاوم تر است.
گیج های فشار روغنی معمولا دارای پورت برنجی با بدنه آب کروم استیل می باشند و گیج های فشار خشک معمولا از جنس آلومینیوم هستند. در بیش تر موارد بدنه این نوع فشارسنج ها به رنگ مشکی می باشد.
گیج های فشار خشک نقش بسیار مهمی در صنعت و تجارت دارند. از جمله کاربردهای متداول این گیج ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کمپرسورهای هوا
2- در ماشین آلات صنعتی
3- برخی از پمپ ها

گیج های فشار خشک کاربردهای زیادی دارند، اما در عین حال به دلیل خشک بودن ممکن است توسط رطوبت داخل محیط آسیب ببینند و مقادیر اندازه گیری شده توسط آنها خوانا و دقیق نباشد. بدترین حالت وقتی است که دما خیلی کاهش یابد و این رطوبت تبدیل به یخ شود، که باعث خرابی کامل گیج فشار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *